7 Steg För Hållbar Hälsa

7 Steg För Hållbar Hälsa

1. Lyssna på kroppens signaler.
Är det tungt att gå i trappan? Stramar det i ländryggen när du står upp? Hade doktorn synpunkter på dina värden vid senaste hälsokontrollen? Känns det lite ont i knäna efter en festkväll med dans?
Kroppen är tydlig och ärlig med sina signaler. Signalerna ger besked om att något är i obalans.
Du har då två val:
a) var lyhörd, ta ansvar och agera för din egen hälsa
b) ignorera, blunda och skylla på något eller någon
2. Bestäm dig för hur du vill må, hur du vill att ditt resultat ser ut.
Använd din förmåga att med hjärnan skapa en bild av framtiden, en bild där du mår fantastiskt bra. Föreställ dig vad du ser omkring dig, vilka ljud du hör och hur det känns inom dig. Gör med hjärnans hjälp bilden så attraktiv och härlig som du bara kan. Använd sedan den bilden/resultatet/känslan som draghjälp i dina förändringsaktiviteter. Förse dig med en förebild och stjäl idéer. Det finns människor omkring dig som mår som du vill må!
3. Tänk igenom och lista dina glädjeämnen.
Var finns dina smultronställen? Vad njuter du av? Vad triggar ditt intresse? Vilka smaker kittlar mest din gom?
I ett förändringsarbete är det viktigt att du finner glädje och lust i det du företar dig. Om du inte gillar att springa ska du inte springa. Om du inte tycker om broccoli ska du inte äta broccoli.
Se till att du passerar en vacker plats på din promenad.
Välj en råvara som du vet är god och njut!
4. Börja med det som är lättast.
Att byta gräddtårta mot böngroddar kan vara ett stort steg.
Lättare är det att göra små förändringar som knappt märks. Gå av en hållplats tidigare, byt ut en liten del av riset/pastan/potatisen mot något grönt, gå i trappan en våning i stället för att ta hissen, byt 31%-osten mot 28% osv.
Upplev skillnaden!
5. Skaffa kunskap.
Nyfikenhet och ökad medvetenhet är bra verktyg när vi behöver sålla bland all information vi matas med kontinuerligt via vår omgivning. Kunskap om hur människokroppen är byggd och vilket underhåll den behöver, finns det rikligt av. Både larmrapporter och nya vetenskapliga rön.
Vad av allt detta passar just mig? Undersök vilka kopplingar det finns till dina glädjeämnen.
Botanisera bland alternativa recept, alternativa råvaror och aktiviteter!
6. Inkludera dina nya vanor i vardagen.
Vanor, i synnerhet levnadsvanor, är som namnet antyder något som vi ska leva med – länge. För att det ska bli en behaglig resa är det viktigt att de nya vanorna blir en naturlig del av den nya vardagen. En vardag som till en början är förvillande lik den tidigare, kan på några års sikt framstå som en skillnad mellan natt och dag!
7. Gläds åt dina framgångar.
En liten förändring, som du får att smälta in i vardagen, skänker dig tillfredsställelse, glädje, energi och lust att fortsätta.
Jämför det med besvikelsen över att inte ha orkat och gett upp.
Fira varje ny framgång, stor som liten!