GÅ när det passar dig bäst. 2017-08-22

Där det passar dig bäst. Till eller från jobbet, på lunchen, hemma eller någon helt annanstans. Du väljer en omgivning som ger dig bästa möjliga tillstånd. Det ger dig oändliga möjligheter till att coachsamtalet under promenaden leder till ditt önskade resultat.

GÅ tillsammans med en coach. 2017-08-16

Dina tankar och din vilja är alltid utgångspunkten. Din coachs uppgift är att lyssna, bekräfta, utmana och sammanfatta. Tillsammans gör ni upp en plan för hur ditt önskade resultat ska bli verklighet. Vilka resurser har du att ta hjälp av? Vad hindrar dig? Hur ser aktiviteterna som leder framåt, ut? När vill du vara i resultatet?

Genom att kombinera rörelse och coaching, GÅ med en coach, kan möjligheten att nå resultatet förstärkas.

GÅ och påverka ditt liv. 2017-08-14

Rörelse ger hela kroppen en boost. Muskler, ledbrosk och blodkärl aktiveras. Framför allt ger du ditt nervsystem stimulans genom att gå.

I nervsystemets kopplingscentral hjärnan, blir effekten en optimering av associationsbanorna som bl.a. gör att du upplever att dina tankar ”flyter” lättare och du hittar lösningar på kluriga situationer. Situationer som behöver en lösning uppstår ju rätt ofta, hemma och på jobbet.

GÅ för att bryta tillstånd! 2017-08-07

Arbetsdagen är över och dagens utmaningar ockuperar dina funderingar. Utmaningar i form av krävande insatser, eller brist på meningsfulla arbetsuppgifter.

När du GÅR hem från jobbet, får du möjlighet att sortera dagens influenser. Det blir lätt att fylla på med nya. Du går genom stan och fascineras av människor du möter eller det skyltfönstren visar. Eller du går genom grönområdet eller skogen och njuter av stillheten, och doften. En stund senare har du koll på läget, lugnet lägger sig och nya lösningar ser dagens ljus.

När ”GÅ” har blivit en del av din livsstil, kan du ändå behöva ny inspiration för att variera rutten. Dra då nytta av dina intressen och passioner! Är du intresserad av blommor och växter, välj en runda där du passerar koloniträdgårdar eller stadsplanteringar. Ligger stadsplanering och byggteknik nära ditt hjärta, planera din väg så att du passerar de senaste byggnadsplatserna i stan. Trivs du med att gå längs vatten väljer du en sådan väg och vill du få utsikt eller orientera dig i landskapet, väljer du en väg som går upp på en höjd.

Kort sagt – möjligheterna är i det närmaste outtömliga.

Att GÅ är bra. Hur kommer jag igång med att gå? Hur motiverar jag mig att gå? Börja lätt, mycket lätt!

Kliv av en hållplats tidigare eller gå till nästa. Upplev hur lite extratid du behöver. Gå ett varv runt kvarteret på lunchen.

Fortare än du anar blir turerna längre. Med en ryggsäck på ryggen får du lätt med dig det du behöver.

Snart är du redo för att vandra, som en del av semestern. Och då är möjligheterna i det närmaste obegränsade.

Att GÅ är ett näst intill osvikligt sätt att ta sig ”från A till B”. Få hinder är sådana att du inte kan passera dem till fots.

När du går har du nära till massor av intryck: ljud, dofter och utsikter. Och när du upptäcker ett trevligt ställe att slå dig ned på, behöver du inte hitta en P-plats eller låsa fast cykeln.

Går du tillsammans med någon, kan ni lätt föra ett samtal om det ni upplever längs vägen eller lufta de tankar som finns djupt innerst inne. För med rörelse ökar åtkomsten och associationsbanorna ”oljas” så att tankarna ”glider” lättare.

Att GÅ (promenera, strosa, vandra, flanera) är människans mest ursprungliga sätt att förflytta sig.

Att gå innebär en oändlig variation av rörelse: fort eller långsamt, i stad eller skog, med packning eller utan, på slät eller ojämn mark, uppför eller nedför.

En stor del av kroppens används. Som att springa. Skillnaden är att det tar lite längre tid och pulsen stiger inte lika mycket. Och det enda du behöver är ett par sköna skor.